![]() Este evident ca, orice schimbare va intampina rezistenta, intr-o organizatie. Inclusiv dorinta de a introduce principiile si metodele Agile. Motivele sunt multiple si de multe ori nu se vorbeste deschis despre ele. Printre cele mai importante bariere in calea schimbarii sunt: frica de ceva nou si de o posibila dificultate de adaptare, necesitatea utilizarii de noi competente (poate fara o instruire adecvata), curba de invatare, noi roluri si proceduri. Acest motive exista, chiar daca ele sunt mai mult sau mai putin obiective. In plus, exista inca ceva in cadrul unei schimbari, care ar trebui sa ne faca sa ne gandim serios daca sa incepem una. Metoda obisnuita de schimbare eu o numesc Schimbare A - B, schimbare care vine la pachet cu cateva provocari imense. Schimbarea A - B
Am numit-o asa, pentru ca ceea ce incercam sa realizam prin schimbare, este sa ajungem din starea A - actuala, in starea B - viitoare (de dorit). In acest proces, avem pretentia, de mult ori exagerata, ca putem cunoaste foarte bine starea A. Este evident ca fara a cunoaste de unde plecam, intr-o Schimbare A - B suntem sortiti esecului. Starea A este extrem de greu de cunoscut. Punerea cap la cap a culturii organizationale, a sub-culturilor, a comportamentului si aspiratiilor oamenilor, a competentelor, a sistemelor si procedurilor, se dovedeste o actiune extrem de delicata. Ce sa mai spunem de cunoasterea starii B, din viitor! Am putea spune ca dorim sa fim o organizatie Agile. Dar oare Agile arata la fel pentru toate organizatiile? Sunt cateva principii Agile, insa sa fim sinceri, cateva principii nu pot definii cu claritate starea B pentru organizatia in care ne dorim sa traim. Totusi, avem pretentia ca desi nu cunoastem starea A si starea B, putem construi un plan care ne duce din A in B. In mod obisnuit, in acest plan vor fi cuprinse roluri si chiar pozitii noi. Nu este oare cam devreme pentru un intreg plan? Oricat de adaptivi si flexibili am fi, "o sa ne pierdem benzina" pe parcurs, tocmai datorita eforturilor de a urma macar in linii mari un plan, construit la un moment trecut. Intre timp, realitatea s-a schimbat si multe din elementele planului nu mai sunt de actualitate. Este o risipa fantastica, de a depune efort pentru a construi ceva, de care nu o sa mai tinem cont peste un timp. Proabil ca din aceasta cauza, 86.4% din Schimbarile A - B esueaza, conform Harvard Business Review Evolutia Atunci, ce sa facem, sa renuntam la a pasii pe calea Agile? Sa ramanem asa cum suntem? In nici un caz. Sa ne amintim ca exista evolutia naturala. Ea a modelat evolutia sociala si pe cea tehnologica. In cazul Agile, ar insemna sa evoluam pas cu pas, baza fiind "sa fim maine mai buni decat astazi". Mai clar, inseamna sa ne bazam pe identificarea clara si punctuala a lucrurilor de imbuntatit, pe elemente ce ne duc pe calea Agile si pe aceasta baza, sa punem in functiune initiative clare, masurabile, usor de inteles si aplicat de catre oameni. In aceasta "realizare", metoda Kanban se poate dovedi de un real folos, datorita celor trei principii de implementare si functionare. Respect pentru rolurile, pozitiile si procedurile actuale Multe initiative de schimbare incep abrupt. Introducem rapid proceduri noi, schimbam roluri sau introducem pozitii noi, in speranta ca lucrurile vor merge mai bine. In plus, instruim oamenii, le asiguram asistenta sau coaching. Insa oamenii nu au inteles cu adevarat de ce sunt necesare noile pozitii, roluri, proceduri. Ba chiar cred ca lucrurile mergeau mai bine inainte. De fapt, nu au participat activ la identificarea oportunitatilor. Kanban propune introducerea metodei si instrumentelor vizuale aferente, cu respectarea modului de functionare actual. In prima faza Kanban ne propune sa introducem vizualizarea fluxului de lucru, in evolutia lui reala, actuala, de zi cu zi. Stim deja ca, vizual inseamna observarea rapida a oportunitatilor. Angajament pentru evolutie Al 2-lea principiu Kanban pune in prim plan acordul ferm al oamenilor din organizatie, cu privire la evolutie. Cu alte cuvinte, daca am observat si inteles o oportunitate, este obligatoriu sa punem in functiune intiative, care sa exploateze oportunitatea identificata. Favorizam actiunile imediate, chiar daca uneori sunt cu titlu experimental. Fiecare angajat este un lider Daca stim sau am observat ceva, este absolut obligatoriu sa facem ceva. Fiecare om are un cuvant de spus si dreptul la actiuni de imbunatatire. Fiecare are dreptul sa exploreze noi cai de lucru. In mod obisnuit, vor exista oameni in organizatie care se vor opune. O sa ii recunoasteti imediat dupa fraza " ce se intampla daca pierdem controlul". Controlul este un fel de "afrodiziac" in organizatii. O parte din angajati nu fac altceva, in marea majoritate a timpului, decat sa-i controleze pe ceilalti. Controlul este important, dar el in sine nu are nici o valoare, atat timp cat elimina posibilitatea da a explora, fara asumarea de riscuri inutile. Explorarea este de fapt unul dintre elementele importante pe care si-l asuma cei care pasesc pe calea Agile. In final, Kanban este un sistem care este necesar a fi folosit pentru a inainta pas cu pas, fara opozitie, pe calea Agile. Kanban este o cale alternativa de a construi o organizatie Agile, care tine cont de "ceea ce este organizatia" si nu de o organizatie ipotetica. Va invit sa cunoasteti Kanban, prin participarea la cursurile certificate LeanKanban University. Comments are closed.
|
Categorii
All
Arhiva
September 2018
|
Contacteaza-l pe Eugen: +40 744 596 212 / eugen.dragomir@learningmanager.ro
Contacteaz-o pe Carmen: +40 744 535 704 / carmen.dragomir@learningmanager.ro |